Popamokinė vaiko veikla. Kada tėvai perlenkia lazdą?

Group Of Elementary Age Schoolchildren Running Outside


Vis dažniau girdime, kad šiais laikais vaikai apkrauti daugybe atsakomybių: mokykla, įvairūs būreliai, savaitgalinės paskaitėlės, sporto treniruotės ir t.t.

Geri tėvai trokšta padėti vaikams įgyti kuo daugiau reikalingų įgūdžių, išmokti pasitikėti savimi, atrasti svarbių interesantų ir išbandyti naujų dalykų. Kai kada jie nori savo atžaloms suteikti tokias galimybes, kokių patys neturėjo. Dažnam vaikui tenka derinti pamokas, keletą būrelių, savaitgalio mokyklėles, sporto treniruotes – ir visur reikalaujama gerų rezultatų. Tačiau jei atsakomybių daug, ilgainiui tampa vis sunkiau ne tik jas atsirinkti ar rasti laiko – nuo per didelio krūvio gali kentėti psichinė ir fizinė sveikata. Siūloma atkreipti dėmesį į UNESCO „Innocenti Report Card“ tyrimą, kuris buvo atliekamas daugelyje šalių. Jis parodė, kad Lietuvos vaikų psichinė sveikata tarp bendraamžių Europoje užima vieną žemiausių vietų: pirmaujame pagal paauglių savižudybių skaičių, esame vieni paskutiniųjų pagal vaikų pasitikėjimą savimi susirandant draugų. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) inicijuotas tyrimas atskleidė, kad Lietuvos paaugliai patiria daugiausia streso iš visų bendraamžių Europoje dėl namų darbų krūvio bei jaučia mažai palaikymo mokykloje iš mokytojų ir bendraamžių. Tad išties svarbu atkreipti tėvų dėmesį į tai, ar atžalų krūvis nėra didelis. Kokie požymiai rodo, kad atžala turi per daug veiklų ir jų gausos negali pakelti?

KAIP ATPAŽINTI, KAD VAIKUI VEIKLOS PER DAUG?

  • Jūsų vaikas jaučiasi pavargęs.
  • Atžala prastos nuotaikos ar lengvai pravirksta. Atrodo, kad nesugeba valdyti emocijų.
  • Pastebėjote, kad vaikas turi vis pasikartojančių sveikatos problemų, pavyzdžiui, galvos ar skrandžio skausmų – pasireiškia viduriavimas, vėmimas arba įvairūs spazmai.
  • Sutriko miegas: sunkiai užmiega, naktį prabunda ir pan.
  • Vaikas nenori dalyvauti linksmoje veikloje. Atrodo, kad prarado ryšį su visais artimais draugais.
  • Kyla problemų ruošiant namų darbus, pradeda prastėti pažymiai.
  • Vaikas sunkiai prisiverčia atlikti jam pavestas užduotis, jam reikia tai nuolat priminti.
  • Daugelį dienų jūsų vaikas neturi laisvo laiko.
  • Atžala dažnai sako, kad norėtų likti namuose ir nieko neveikti.

Jeigu matote, kad bent keli išvardinti požymiai tinka Jūsų vaikui – verta sunerimti ir atkreipti dėmesį. Tad kaip padėti tiek vaikui tiek sau?

PALENGVINKITE KASDIENYBĘ

  • Planuokite saikingai. Per sezoną pasirinkite vieną sporto šaką. O jei pasirinkote būrelį arba kelis, skirkite jiems ne daugiau dvi popietes ar vakarus per savaitę.
  • Tiksliai žinokite, kiek reikia laiko tam tikroms veikloms. Pavyzdžiui, ar tarp pamokų bus laiko praktikuotis? Ar jūsų vaikas suvokia, kad futbolo treniruotės vyksta du kartus per savaitę, iš karto po pamokų ir iki pavakario? Ar jis nebus per daug pavargęs? Ar sugebės susikaupti ir atlikti mokykloje paskirtus namų darbus? Ar nenukentės mokslo rezultatai?
  • Laikykitės tvarkaraščio. Priklijuokite jį prie šaldytuvo ar kitoje gerai matomoje vietoje, kad visi galėtų matyti dienotvarkę ir ją nuolat sekti. O jeigu kalendoriuje rasite vieną ar kelias neužpildytas vietas – tegul jos lieka tuščios!!! Nepamirškite, kad vaikas turi turėti ir nesuplanuoto laiko – nieko neveikimui, pailsėjimui, pasvajojimui ar dar kokiai neįpareigojančiai pačiam vaikui maloniai veiklai. Nesistenkite vaiko įspausti į kažkokius rėmus.
  • Kartais galima nusižengti! Net jei vaikas užregistruotas į būrelį visam sezonui, nebijokite praleisti vieną ar kelis užsiėmimus. Kartais graži diena, praleista su šeima, yra svarbiau nei būrelis, net jeigu jau sumokėjote už jį.
  • Bendradarbiaukite su kitais tėvais. Tegul vieną dieną į būrelį ar mokyklą veža vieni tėvai, kitą – jūs, o trečią – dar kiti tėvai. Taip bus visiems lengviau gyventi ir taip sutaupysite laiko bei užmegsite santykius su kitais tėvais.
  • Skirkite laiko šeimą. Jeigu kiekvieną vakarą valgote kas sau, suplanuokite keletą vakarienių, kai visi galite būti namuose tuo pačiu metu, net jei reikės valgyti šiek tiek vėliau. Suplanuokite ir šeimos linksmybių laiką: žaiskite stalo žaidimus, važinėkite dviračiais, eikite į žygius ir panašiai. Taip sustiprinsite ryšį su šeimos nariais, ypač su vaikais.
  • Paskirstykite prioritetus. Pirmenybė turėtų būti skirta pirmiausia mokyklai. Jeigu vaikui sunku išlaikyti akademinę pažangą, jam gali tekti atsisakyti vieno ar kelių būrelių.
  • Žinokite, kada pasakyti „ne“. Jei jūsų vaikas labai užimtas, bet nori imtis naujos veiklos, aptarkite, kokio būrelio reikia atsisakyti, kad atsirastų vietos kitai veiklai.

Nepamirškite, kad būreliai turi teikti malonumą vaikui, jį atpalaiduoti, o ne kelti stresą ar įtampą, todėl visas vaiko veiklas planuokite su savo vaiku, atsižvelgdami tiek į jo nuomonę, norus, tiek į laiką, kurį vaikas gali skirti būreliams, nepakenkiant akademiniams pasiekimams ir pažangai mokykloje. Svarbu atrasti balansą tarp mokyklos, būrelių bei kokybiško poilsio.

 

Pagal psichologinę literatūrą parengė psichologė Ingrida Jezdauskienė

 

Comments are disabled.