Jeigu mūsų negirdi, nepavyksta pasiekti savo tikslų, daryti poveikio, susinerviname ir išsiliejame rėkaudami. Tai tik dar labiau silpnina ryšį, didina atstumą, tada vėl kyla pyktis, nepasitenkinimas. Iš šio užburto rato įmanoma išeiti. Galite pamėginti keleto veiksmingų žingsnių planą (L. Markham). Iš pradžių gali būti sunku, tačiau mokykitės būti pagarbūs, išlaikykite ramų toną.

 Bandykite suvaldyti savo destruktyvias emocijas. Kuo sveikesniais būdais jas išreikškite, tuo geresnis pavyzdys būsite kitiems. Jei esame empatiški, skatinsime empatiją, jei nuolat šaukiame, greičiausiai sulauksime tokio pat atsako ir iš aplinkinių.
 Nekaupkite „prakurų“ – pagiežos, apmaudo, įžeidimų, pykčio ir kitų negatyvių emocijų, kurių apstu prastesnę dieną. Jei jos susirinks į krūvą, laužas netruks įsiliepsnoti ir bus sunku išvengti emocinio sprogimo. Tad prisiminkite atsakomybę už savo nuotaiką, sustokite, pasvarstykite, kas gali padėti pasijusti geriau, pakeiskite aplinką, nelaukdami, kol kantrybės taurė bus perpildyta.
 Būkite empatiški kitų emocijoms. Tai padeda kitiems priimti savo jausmus ir žengti pirmą žingsnį mokantis jas valdyti. Kai žmogus geba valdyti savo emocijas, jis geba kontroliuoti ir elgesį. Kai jaučiamės priimti ir suprasti, lengviau išgyvename pyktį, liūdesį.
 Pabandykite į situaciją pažvelgti iš kito asmens perspektyvos. Jausdami palaikymą,
aplinkiniai labiau stengiasi geriau elgtis ir net priimti siūlomas taisykles, ribas, nebandydami jų taip dažnai laužyti.
 Kai supykstate, sustokite, nutilkite. Nesiimkite jokių veiksmų ir nedarykite jokių sprendimų. Giliai kvėpuokite. Jei jau baratės, sustokite, kad ir vidury sakinio. Nekalbėkite, kol nenurimsite.
 Kvėpuokite ir stebėkite savo jausmus. Jei įmanoma, pasišalinkite iš konflikto vietos, apsišlakstykite vėsiu vandeniu – pasistenkite perkelti dėmesį nuo kito žmogaus į savo vidų. Po pykčiu dažniausiai slepiasi baimė, liūdesys, nusivylimas. Leiskite jiems būti, tiesiog kvėpuokite. Jei norisi, verkite. Kai tik leisite sau išjausti tai, ką slepia pyktis, nesiimdami
veiksmų, pyktis tiesiog ištirps.
 Klausykite sveiko proto. Nurimę pabandykite įsivaizduoti, kad jums ant peties tupi angelas, kuris mato situaciją objektyviai ir nori geriausios išeities kiekvienam jos dalyviui. Ką jis sako? Gal parodo naują mąstymo kampą, padeda suvokti, kad neprivalote laimėti konflikto? Ką jis pasiūlytų? Ką gali padaryti dabar?
 Imkitės pozityvių veiksmų. Galite paprašyti pradėti iš naujo. Galite atsiprašyti. Galite padėti priimti jausmus, išklausyti kitą, pasiūlyti petį išsiverkti. Gal mesite visus planus ir tiesiog pasikalbėsite, pasivaikščiosite ar nuveiksite kažką, kas abiem padėtų pasijusti geriau. Ženkite bent vieną žingsnį, kuris padėtų visiems pasijusti geriau, įskaitant ir jus pačius.

„Jei nerėkaujam, nesibaram, nereiškia, kad esam silpni, viską leidžiantys, plaukiantys pasroviui.
Atvirkščiai, tai rodo, kad gebame kontroliuoti save ir esam atsparesni iššūkiams“ (A. D. Brown). Jei stengiamės nerėkti, vadinasi, tikslingai renkamės sveikesnes bendravimo formas, elgiamės pagarbiau, kilniau. Jei turime aukštą savikontrolę, galime įkvėpti ir kitus bendrauti mandagiai ir puoselėti pagarbius santykius.

Pagal psichologinę literatūrą parengė psichologė Ingrida Jezdauskienė

Comments are disabled.